Succes med fundraising
Fundraising betyder at rejse økonomiske midler til et projekt eller en sag
Der findes en sand jungle af både private fonde (13.000-14.000 i Danmark) og offentlige puljer, som støtter/uddeler tilskud til forskellige formål. De 10 mest gavmilde danske, private fonde har i 2006-2010 uddelt over 20 mia. kr i tilskud – i flg. ugebrevet Mandag Morgen. De offentlige, danske puljer giver typisk tilskud inden for politisk prioriterede områder – og EU uddeler – via en række rammeprogrammer – støtte til formål inden for fx uddannelse, landdistriktsudvikling, forskning og innovation.
Fundraising tager tid - og erfaring er guld værd
Succesfuld fundraising er en proces, der tager tid – og om kræver et godt overblik over fonde og puljer og deres ansøgningsfrister. At matche et projekt med de rigtige puljer – til den rigtig tid (- inden ansøgningsfristen) er et stort skridt på vejen mod succes. Den tid og det overblik kommer jeg med!
Konkurrencen om midlerne er hård, og erfaring med hvad de forskellige puljer lægger vægt på i deres udvælgelse af projekter, som opnår tilskud, er bogstaveligt guld værd. Den erfaring kommer jeg også med!
Donor skal inspireres til at støtte
En anden afgørende faktor for succes er evnen til udarbejde en klar og inspirerende, skriftlig præsentation af projektets formål og unikke værdi. Det skal synliggøres hvordan netop jeres projekt opfylder fondens formål og ikke kan undværes. I kommer med den gode idé – jeg hjælper jer med at udvikle – og præsentere den, så de rigtige donorer bliver inspireret til at støtte.
Netværk, samarbejde og formidling vægtes højt
De fleste fonde og puljer lægger vægt på, at støttede projekter kommer en bredere kreds til gode. De vægter derfor projektsamarbejder – gerne på tværs af sektorer – og en gennemtænkt formidling af projekternes resultater. Mine kunder får glæde af min erfaring og mit brede netværk i forhold til at finde aktuelle projekt-partnere, indgå partnerskabsaftaler, indhente interessetilkendegivelser og formidle deres projekt.